Dieta a Hashimoto - wsparcie procesu leczenia | ALSAND
Logo

Mam Hashimoto – jak powinna teraz wyglądać moja dieta?

hashimoto

Hashimoto

Zaburzenia pracy tarczycy wpływają na stan całego organizmu. Ich leczenie polega przede wszystkim na przyjmowaniu odpowiednich leków, ale jak najbardziej wspierać ten procesu leczenia powinna odpowiednia dietą. Hashimoto wcale nie musi oznaczać dużych restrykcji żywieniowych, choć do wielu kwestii trzeba podejść indywidualnie.

Dieta w chorobie Hashimoto – podstawy

Zanim zaczniemy żywieniową rewolucję, na początek skupmy się na podstawach zdrowej diety. Osobom mającym problemy z tarczycą zaleca się spożywanie regularnych posiłków 4-5 razy dziennie, które jednocześnie będą dostarczać często niedoborowych w diecie składników odżywczych.

  • Witamina D i E

Pewne ilości tzw. witaminy słońca znajdziemy w tłustych rybach morskich czy jajach, jednak przede wszystkim należy wdrożyć suplementację witaminy D. Dawka zależy od jej wyjściowego poziomu w surowicy krwi. W przypadku niedoboru warto skonsultować ilość przyjmowanych jednostek z lekarzem.

Natomiast witaminę E dostarczymy sobie m.in. z awokado oraz różnego typu olejów roślinnych.

  • Witaminy z grupy B oraz witamina A

Witamin z grupy B dostarczymy organizmowi spożywając mięso, ryby, jaja, pełnoziarniste produkty zbożowe. Jednocześnie pamiętajmy o tym, że witamina B12 jest obecna tylko w produktach odzwierzęcych. Dobrymi źródłami witaminy A są produkty takie jak marchew, dynia, szpinak, żółtka jaj czy wątróbka.

  • Witamina C

Dieta w Hashimoto powinna uwzględniać produkty ułatwiające wchłanianie żelaza. Są nimi wszelakie źródła witaminy C, takie jak czerwone porzeczki, owoce dzikiej róży, papryka czy cytrusy. Ogólnie większość warzyw i owoców zawiera pewne ilości tej antyoksydacyjnej witaminy.

  • Żelazo

Przykładowymi źródłami tego pierwiastka są: mięso, kakao, sardynki, owoce morza, pestki dyni, natka pietruszki. Produkty roślinne są źródłem żelaza niehemowego, które ma niższą wchłanialność. Ich łączenie z żywnością bogatą w witaminę C będzie szczególnie ważne.

  • Jod

To ważny dla pracy tarczycy pierwiastek, który jest niezbędny do syntezy hormonów. Źródłami jodu w naszej diecie są ryby morskie, owoce morza czy sól jodowana. Z tego powodu lepiej nie zamieniać zwyczajnej soli np. na himalajską, która tego jodu zawiera niewiele.

  • Selen

Podobnie jak jod, pełni ważną funkcję w kontekście zdrowia tarczycy. Znajdziemy go w sardynkach, łososiu czy tuńczyku, ale także we wręcz znanych z tego orzechach brazylijskich.

hashimoto

Dodatkowe informacje dotyczące diety

Jak w przypadku każdego innego modelu żywienia, dieta przy Hashimoto powinna być dopasowania kalorycznie do naszych potrzeb. Zwiększeniu może ulec ilość białka w diecie, nawet do 15-25% energii. Źródłami protein

są ryby, jaja, dobrej jakości mięso, nasiona roślin strączkowych, przetwory mleczne. Jeśli chodzi o nabiał, to sprawa jest indywidualna, choć u wielu osób chorujących na Hashimoto występuje także nietolerancja laktozy. W związku z tym warto wykonać stosowne badania i dopiero wtedy dokonywać ewentualnych eliminacji w diecie. Częstym problemem w niedoczynności tarczycy są także zaparcia, które zwalczymy zwiększając w jadłospisie ilość błonnika pokarmowego.

Eliminacja glutenu – czy jest konieczna?

Dowody naukowe wskazują, że eliminacja glutenu nie jest obowiązkowa w przypadku choroby Hashimoto. Dieta bezglutenowa powinna zostać wdrożona w przypadku, gdy dodatkowo chorujemy na celiakię lub mamy nietolerancję glutenu. Wykluczanie dużych grup produktów powoduje, że dieta staje się uboższa w wiele składników, dlatego lepiej nie robić tego na wyrost.

Skontaktuj się z nami

W trosce o twój komfort, przygotowaliśmy plany dojazdu do naszego gabinetu, dostępne dla mieszkańców Puszczykowa, Lubonia, Mosiny, Poznania, Kościana, Wir, Krosna, Krosinka, Rogalina oraz Komornik.

Puszczykowo Luboń Mosina Poznań Kościan Wiry Krosno Rogalin Komorniki Krosinko

Jeśli masz pytania, napisz do nas maila lub zadzwoń

dietetyka@alsand.eu +48 886 819 663