Jak powinna wyglądać dieta przy karmieniu piersią? | ALSAND
Logo

Dieta i karmienie piersią

dieta przy karmieniu piersią

Dieta przy karmieniu piersią – podstawy

Przede wszystkim w związku z karmieniem piersią należy zwiększyć ilość spożywanych kalorii. To oznacza dodatkowe 500 kalorii na dobę w pierwszych miesiącach karmienia. W kolejnym półroczu powinno być to już ok. 400 kalorii. W przypadku ciąży mnogiej przyjmuje się 500-600 dodatkowych kalorii na dziecko.

Skład mleka matki pozostaje dość stały, nawet wtedy, gdy ilość składników odżywczych w diecie matki jest ograniczona. Przy tym czas laktacji częściowo jest zbieżny z okresem połogu i regeneracji po ciąży. Ciało, które wykonało tak ogromną i fantastyczną pracę, po prostu potrzebuje składników odżywczych. Dlatego dieta kobiety karmiącej powinna mieć na celu przede wszystkim odżywienie organizmu matki. Z tego powodu powinna być wolna od wszelakich zbędnych eliminacji, które mogą spowodować niedobory składników mineralnych czy witamin.

Co jeść karmiąc piersią? W zasadzie… wszystko!

Sposób żywienia w okresie laktacji powinien bazować na ogólnych zaleceniach dla populacji. Oznacza to, że obowiązujący Talerz Zdrowego Żywienia jak najbardziej stosujemy również w tym wyjątkowym okresie, jakim jest karmienie piersią. Dieta powinna być źródłem:

  • węglowodanów złożonych, które znajdziemy w kaszach, ryżach, pieczywie, warzywach,
  • tłuszczów nienasyconych, których źródłem jest m.in. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, orzechy, ryby morskie
  • białka, które znajdziemy zarówno w produktach odzwierzęcych (mięso, ryby, jaja, produkty mleczne), jak i nasionach roślin strączkowych
  • składników mineralnych oraz witamin.

Szczególną uwagę warto zwrócić na ilość spożywanego wapnia, którego w diecie kobiety karmiącej powinno być 1000-1300 mg. Bogatym źródłem są przede wszystkim produkty mleczne. Dostarczą go również wzbogacane przetwory sojowe (np. tofu), jarmuż, kapusta pekińska, brokuł, mak.

Istotne jest także spożycie płynów, których objętość powinna wynosić ok. 3 litrów. Kofeina jest dozwolona, przy czym zaleca się jej ograniczenie do maksymalnie 300 mg. Ilość tego związku w kawie zależy od wielu czynników, jednak można to przeliczyć na ok. 3-4 espresso.

Eliminacyjna dieta a karmienie piersią

eliminacyjna dieta a karmienie piersią

Często w kontekście diety kobiety karmiącej pojawiają się pytania dotyczące spożywania niektórych z alergenów, np. orzechów arachidowych, truskawek, cytrusów, ryb czy kakao. Tak naprawdę powinny zostać wyeliminowane

z jadłospisu karmiącej wtedy, gdy ona sama ma na nie alergię. Nie ma to uzasadnienia w kontekście zmniejszenia ryzyka alergii u dziecka, dlatego nie ma potrzeby ich eliminowania.
Co natomiast z tzw. wzdymającymi produktami (jak nasiona roślin strączkowymi) lub tymi o mocnych aromatach i smakach, (czosnek, ostre przyprawy)? Efekt wzdymający – jeśli występuje - dotyczy wyłącznie matek, nie mają wpływu na dziecko. Natomiast aromaty rzeczywiście mogą pojawiać się w mleku – dzięki temu dziecko poznaje nowe smaki jeszcze przed rozszerzeniem diety. Nie jest to powód do ich eliminowania, zwłaszcza jeśli karmiąca mama je lubi.

Jak się okazuje, pytanie „co można jeść karmiąc piersią?” ma dość prostą odpowiedź. Jeśli tylko stan zdrowia nie wymaga dostosowania diety pod konkretną jednostkę chorobową, to śmiało jedz to, na co masz ochotę, trzymając się ogólnych zasad zdrowego odżywiania.

Skontaktuj się z nami

W trosce o twój komfort, przygotowaliśmy plany dojazdu do naszego gabinetu, dostępne dla mieszkańców Puszczykowa, Lubonia, Mosiny, Poznania, Kościana, Wir, Krosna, Krosinka, Rogalina oraz Komornik.

Puszczykowo Luboń Mosina Poznań Kościan Wiry Krosno Rogalin Komorniki Krosinko

Jeśli masz pytania, napisz do nas maila lub zadzwoń

dietetyka@alsand.eu +48 886 819 663